Zus vandaag voor het eerst ontmoet. - Reisverslag uit Funza, Colombia van lizz - WaarBenJij.nu Zus vandaag voor het eerst ontmoet. - Reisverslag uit Funza, Colombia van lizz - WaarBenJij.nu

Zus vandaag voor het eerst ontmoet.

Blijf op de hoogte en volg lizz

15 Februari 2014 | Colombia, Funza

Eigenlijk weet ik niet goed waar ik moet beginnen.
Dan maar gewoon weer even bij het begin.

Vanacht geslapen in het hotel te Funza. Bed was prima, maag nog behoorlijk van slag helaas. Met een gebroken nacht stond ik vanmorgen samen met mijn neef, zn vrouw en 2 dochtertjes om 7:30 weer fris en fruitig buiten bij de auto.

De reis gaat echt beginnen. De reis naar Chatipai.
Het is warm, en de zon is goed aanwezig. Dit is niet altijd het geval rondom Bogota, want gisterenavond was het bijv. gewoon koud.
Daar gingen we, we verlieten Funza en reden richting Facatativa. Mijn geboorteplaats. Wacht een prachtige natuur komt je daar tegemoed zeg. Niet te omschrijven zo mooi. De bergen komen vele malen dichterbij, en de bomen gevult met vruchten zie je elke minuut voorbij komen. Prachtige gekleurde vogeltjes vliegen er vrolijk rond, en de geuren zijn er heerlijk. koffieplantages. aarddappelplantages, kruiden, vruchten etc. zalig.
We kwamen langs dorpjes als dat je vaak afgebeeld ziet op souverniers vanuit Colombia. MAar nu dus gewoon in het echt.

In Zypacon gingen we ontbijten. Een klein mollig jongetje van ik schat 9jaar jong. Kwam met een rood vlaggetje vrolijk op ons afgestapt. Hij verwelkomde ons en vertelde uit volle borst wat zijn restaurantje allemaal te bieden had. We waren overtuigd en gingen daar aan de heerlijke soep.
Daar zijn wat foto's geschoten, het was er zo vredig en zo mooi.
Uiteraard kon de versgeperste jusorange niet ontbreken in de heerlijke zon.

We gingen onze reis verder af. Chatipai was vrij snel gevonden, alleen waar mn zus verblijft is niet zomaar even gevonden. We reden door gebieden, waarvan ik het gevoel had dat ik al in t oerwoud was....zo mooi, zo veel bomen, zo veel vogels en fruit weer.....
Bergen op en bergen af, hele hoge en wat minder hoge.

Dorpelingen wezen ons de weg. Iedereen is super behulpzaam.
Toen we na een tijdje rijden er bijna waren bleek dat de auto daar niet verder kon. Dus dat was even een stukje lopen. Een stijle berg af. zo'n 30minuutjes afdalen was het. (ik al met de gedachte, af is niet zo erg.....haha)
De weg er heen vond ik al een groot avontuur. Ik werd er helemaal blij en rustig van. Zou deze weg de zelfde zijn als die mijn zus steeds zou nemen?......

Uiteindelijk kwamen we aan bij een hek, waar 2 grote bamboo stokken het hek dicht hield. Er kwam een man op ons afgelopen en vertelde familie te zijn van Rosendo. De vader van mijn zus.

Hij vertelde dat Rosendo daar beneden woonde.....Waar beneden???Nou daar beneden.......
De bamboo stokken werden weggeschoven en we mochten naar binnen. Giga stijl beneden dus, in een bergdal, daar zouden ze moeten zijn.....
De man riep hard naar beneden: 'je familie is er..'
Een schelle stem riep naar boven: kom verder kom verder jullie zijn welkom.....

De schelle stem: bleek mijn zus. Ik zag het direct! Ze liep wat heen en weer en vertelde dat we voorzichtig moesten zijn anders zouden we vallen.
Julliet heeft het op film gezet. Ik hield de schouders van mn neef vast als een soort treintje, anders was ik iets sneller beneden dan bedoeld.

Daar was ze dan. Zus Maria-Carmen.
Ongewassen, met vette haren. Roet in dr gezicht, kapotte kleding. Ze sprak met schelle maar opgewekte stem. Ze was zichtbaar opgewekt. En wat lijkt ze op mijn moedertje Maria Paulina!!!
Zelfde houding, zelfde manier van lopen etc.
Duidelijk moest ze eerst even de kat uit de boom kijken. Ik gaf haar die ruimte. Ik was op de hoogte van haar geestelijke beperking en bedacht me dat het allemaal reuze spannend voor dr zou zijn.
Ik maakte een praatje met haar vader, die graag zijn verhaal kwijt wilde over zijn verhaal over moedertje Paulina.
Ik keek af en toe naar mn zus en zag dat ze steeds wat langer durfde te kijken. ik knikte en lachte dan naar dr, en deed mn ogen dicht, met de gedachte van : 'het is goed zus'....

Uiteindelijk kwam ze bij me en ontving wat cadeautjes. Ze stopte het gauw in een plastic tasje. en knoopte het stevig dicht. De ketting hield ze om. Met haar handen speelde ze er mee.
Haar zoontje leonardo, speelde met zijn kapotte voetbal, in zijn kapotte kleding....

Het zag er allemaal armmoedig uit, maar toch waren we allemaal content met elkaar.
Rosendo moest ook eerst even de kat uit de boom kijken maar zag al gauw dat we geen eng volk waren. We lachte wat, en dronken koffie. (ik niet dan met mn gastritis maar de rest wel). Mn zus had dit gemaakt, en maalde de koffie alsof haar leven er vanaf hing.
We maakte foto's en filmde wat.
Ik heb Rosendo 60euro gegeven. een deel van het geld wat mij mee gegeven is, van de opbrengst die in Groningen is opgehaald met het huiskamer concert van Kyra en Jacque Dekker. Ze spreken alle dank uit naar jullie toppers!!

Intens blij was hij er mee. Hij is op dit moment ook erg ziek, dus het werk wat hij doet, is al zwaar maar nu met zijn gezondheid nog zwaarder.
Ik kreeg zijn telefoonnummer en die van zijn zus en hun goede vriendin die ook daar verblijven.
Ik werd wederom dood geknuffeld daar.
Het zoontje van mn zus wil graag naar school, maar dit kunnen ze niet betalen. En de kleding van hen is niet goed meer.
Mijn neef zijn hart en die van mij is diep geraakt, en we willen voordat ik terug naar Nederland ga nogmaals langs gaan. Maar dan met nuttige spullen als cadeau. Dit weten ze nog niet. Niks beloven voordat het er is.

Toen we weg gingen, stond mijn zus en haar zoon er op dat wij door hen naar boven werden gebracht. een heel stuk en heeeel stijl. We waren bezweet en onze hartjes die hebben wel ff gewerkt. Zo lief hoe ze hand in hand met mij die berg op ging. En aangaf dat ik voorzichtig moest zijn met mn maag. En als er een kreukel zat in mn shirt streek ze het glad.
Toen we eindelijk boven waren compleet uitgeteld, dronken we nog met elkaar Colombiana. Ze genoot er zichtbaar van en wij ook.

We werden hartelijk uitgezwaaid, en daar gingen we terug naar Funza. Ik zit nu weer in het zelfde hotel, alleen nu een kamer ernaast. Wat een heerlijke dag was dit. één om nooit meer te vergeten.
Wederom een bestempeling van hoeveel geluk ik heb gehad met dat ik geadopteerd ben en een prachtig mooi leven heb met geborgenheid, liefde, en de zaken die nodig zijn om gezond te leven.
Dank naar mijn ouders en mijn gezinnetje Woudstra in Nederland. Dank met heel mijn hart!!


Ik ga niet stil zitten, ik ga keihard mijn best doen om mijn zus en haar zoon te helpen aan een beter toekomst. Hoe of wat moet ik goed bedenken, en alle medeleven, adviezen, hulp etc. is van harte welkom!!

Heel veel liefs vanuit het prachtige Colombia.

Foto's volgen nog! :)


  • 16 Februari 2014 - 07:19

    Bep Littig:

    Ohhhh Lizz wat heb je t weer mooi omschreven wat heb je toch al weer veel moois meegemaakt dikke kuzzzzzzz

  • 16 Februari 2014 - 19:03

    Thea:

    Hoi lizz,

    Wat een verhaal zeg, woorden schieten mij tekort, ben even sprakeloos.
    Vandaag enkele collegas zoals Elly, joke, monique vaseur laten zien wat jij allemaal aan het doen bent.
    Ze vonden het erg interessant en gaan thuis op hun eigen computer de rest lezen.

    Verder de groetjes namens de collegas van ons weekend

    Geniet verder met wat je nog allemaal gaat doen, morgen uiteraard de reunie van het kinderhuis.

    Lieve groet vanuit Nederland.

    Thea

  • 17 Februari 2014 - 16:47

    Lizz :

    Dankje Bep, super lief!!

    Thanks Thea wederom voor je super lieve en mooie reactie!!K zie zo je weekend cluppie voor me!!
    Groetjes terug aan hun. Kindertehuis gaat een andere datum worden, maar gaat goed komen. :)
    Vandaag feestje vieren op verjaardag van mn Neef Christian, verslag volgt nog.
    Zie foto's zus, zijn wat door elkaar maar zo heb je een beetje een indrukje.

    xxx Lizz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Funza

Mijn eerste reis alleen naar Colombia

Wauw. Gewoon ergens toch het lef vandaan kunnen halen om mijn eerste reis alleen te doen naar Colombia. Ondanks mijn vliegangst en ondanks ik dit nog nooit echt alleen heb gedaan.
Bijzondere ervaring en wat voel ik mij hier krachtig door.

Gek genoeg kon ik nu zelfs genieten van het vliegen. een schapenwolkendeken lag onder mij gedurende de 10uur vliegen van amsterdam naar Panama. 30jan.2014.
De afgelopen tijd enorm ervaren wie je werkelijke vrienden zijn. En wat heb ik een lieverds om mij heen. In het vliegtuig heb ik veel aan deze mensen gedacht. Hoe lief en fijn ze eigenlijk zijn, en hoeveel geluk ik heb gehad deze mensen te hebben mogen leren kennen.
Super dankbaar voor alles en versteld staan dat ik deze reis aan durf in mijn eentje. De reis is alleen maar natuurlijk niet geheel alleen..., met allemaal vreemden om mij heen in het vliegtuig. Het personeel en de mensen om mij heen zijn erg vriendelijk en maken zo nu en dan een praatje. Ik ben er van overtuigd dat ik nooit meer met n ander vliegmaatschappij wil vliegen dan KLM. Wat n fijne mensen werken daar en wat een fijn vliegtuig. Ik heb mij prima vermaakt met het geen wat ze bieden tijdens zo'n vlucht.
Na 10uur vliegen bereikte ik Panama en daar was het nog geen 1.5uur wachten voordat ik de overstap kon maken naar een klein vliegtuigje van Copa die mij zou brengen naar Bogota. Normaal zou ik peentjes zweten in een vliegtuig als deze....de voelde alles omdat het zo'n klein vliegtuigje is....maar gek genoeg bleef ik giga kalm. En kon alles goed relativeren. Onwijs fijn om een reis te ervaren zonder angsten. En als ik mij er op betrapte dat ik het soms toch even eng vond, dan sprak ik me zelf direct moed in en ging het prima.

Toen was ik daar op Bogota, en de koffers waren er al vlug. Mijn neef christian aan villavicencio zou mij komen ophalen, echter was hij niet bij de poortjes. Het bleek dat hij parkeerplaats zocht want eigenlijk na nog geen 5min wachten was ik al met hen herenigd. Hij zijn vrouw en 2 dochters. Wauw wat vertrouwd weer. We bleven n nachtje in bogota, volgende ochtend had hij wat spullen nodig voor zijn werk. Was heel gezellig toen al. Ik had geen last van vermoeidheid. Ik was ontspannen en beviel me prima. Volgende dag scheurde we door bogota naar verschillende locaties en ik genoot van elk moment. De geuren, de mensen, het eten en drinken, de natuur....etc,

Rond 17:00 reden we terug naar villavicencio, daar waar ik nu vandaan ook schrijf. Heerlijk om hier weer te zijn. Voelt echt weer als thuis komen. Alles zo gemoedelijk en ik kan gewoon mn ding doen. We waarderen elkaars normen en waarden en dat is een erg fijn gevoel.

Vanmorgen vol trots geluisterd naar mijn nichtje gabriella die in een bandje zit van hun kerk. Vorige keer durfde ze niet te zingen terwijl ik haar perongelijk had gehoord onder de douche. En nu toont ze gewoon lef en gaat ze er voor. Ik giga trots en wat filmpjes gemaakt.

HEt is wel fijn om zo nu en dan hier wat te schrijven. Dan kan ik toch even in het NEderlands mn eitje kwijt haha. En aangezien een hoop mensen me graag wilde volgen kan dat via deze manier. Ik zal later wat foto's plaatsen moet ik even uitvogelen hoe ik dit het beste kan doen.

lieve schatten een groet vanuit het heerlijke warme Colombia tot spreeks!

liefs lizz

Recente Reisverslagen:

19 Mei 2014

lizz woudstra, dinsdag 20mei op tv. ned1 20.30

25 Februari 2014

laatste dagen

21 Februari 2014

onverwachte reis Cali gaat niet door.

20 Februari 2014

Onverwacht op reis in Colombia

19 Februari 2014

oom Nicolas bezocht en verjaardag achter de rug
lizz

Ik Lizz weer op bezoek bij mijn geweldige biologische familie Bautista :).

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 9302

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 01 Maart 2014

Mijn eerste reis alleen naar Colombia

Landen bezocht: